טכניקת בואן

     לחיצה קטנה והגוף מחייך  



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 

מהי טכניקת בואן?
 
נתחיל עם מהי לא...
טכניקת בואן איננה עיסוי – אין שימוש בשמנים. התנועות אינן עמוקות אלא מתבצעות על השרירים השיטחיים הנגישים והלחץ המופעל זהה פחות או יותר ללחץ שנפעיל על גלגל העין כשהיא עצומה עד שנרגיש לא נעים עם הלחץ.
טכניקת בואן איננה אקופונסורה – הרבה מהנקודות עליהן עובדים בטכניקת בואן זהות לנקודות האקופנסורה. ההבדל הוא שבאקופנסורה כדי לעורר את הזרם העיצבי – לימפתי העדין מבצעים לחיצות נחושות ועמוקות ואילו בטכניקת בואן לוחצים על אותן נקודות אבל בצורה עדינה יותר כדי לעורר זרימה זו. לחיצה חזקה איננה מועילה.
טכניקת בואן איננה כירופרקטיקה – הכירופרקטיקה מבוססת על מניפולציות ידניות המבוצעות בכוח על החוליות כדי לתקן את המבנה ואילו בטכניקת בואן אין שימוש בכוח ואין התייחסות ספציפית לחוליה זו או אחרת. לדוגמא, לטיפול בצוואר נשתמש בשלושה זוגות של תנועות. זוג ראשון בבסיס הצוואר, זוג שני בעצם האוקסיפיטלית (קצת מעל בסיס הגולגולת) וזוג שלישי בעורף ללא התייחסות איזו חוליה "יצאה ממקומה" ולאיזה כיוון.
טכניקת בואן איננה "עבודה אנרגטית" – בטכניקה זו אין עבודה אנרגטית. התנועות מאוד פיזיות. בעבודה אנרגטית המטפלים מאוד מתרכזים ברצון שלהם לקבל תוצאות ולא תמיד זה תואם את צרכי המטופל. בטכניקת בואן, לעומת זאת, המטפל מתרכז מאוד בביצוע מדויק של התנועות המסוימות ואז הוא יוצא מחדר הטיפולים למספר דקות כאשר בזמן הזה, כשהמטופל נשאר לבד גופו והשדה המגנטי שלו מחליטים האם וכמה הם מגיבים לגירוי שעכשיו נעשה בהם.
טכניקת בואן איננה פיזיותרפיה – בטכניקת בואן המטופל איננו צריך לזוז, להתנגד או לבצע תרגילים לאיברים מסויימים במהלך הטיפול. אין צורך בשיתוף פעולה מצד המטופל. בהרבה מקרים במהלך טיפול בואן המטופלים נרדמים. כמו כן יש מטופלים שמרגישים מיד את השפעת הטיפול ויש כאלה שמרגישים את ההשפעה רק לאחר מספר ימים.
טכניקת בואן איננה עובדת על נקודות כאב – שוב כמה מנקודות הטיפול יכולות להיות זהות, אבל האזור של הנקודות שונה. נקודות כאב נמצאות, בדרך כלל, על שרירים וצמתי שרירים ואילו תנועות בואן מתבצעות, בדרך כלל, באזורים בהם יש חפיפה בין שני שרירים או בין קבוצה של שרירים.
טכניקת בואן איננה משחררת פאשיה (רקמה) – מה שאנו מנסים לעשות בטכניקת בואן הוא לנענע מעט את הפאשיה ולגרום לה לזוז מעט מהשריר אותו היא עוטפת. במהלך הימים שלאחר הטיפול או סדרה של טיפולים ההדבקות הזו של הפאשיה משתחררת ופעמים רבות, כתוצאה מכך רקמה מצולקת מתרככת מעצמה. טכניקת בואן מזיזה חלק מהמגבלות ומאפשרת תנועה טבעית. לעומת זאת, הפרדת פאשיה על ידי הפעלת כוח עלולה לגרום לגירוי שעלול לגרום לחידוש ההדבקות.
טכניקת בואן איננה עיסוי לימפתי – טכניקת בואן אמנם איננה עיסוי לימפתי אך זוהי טכניקה נהדרת לניקוז למפתי. במהלך טיפול בואן הסינוסים בדרך כלל יפתחו ויתחילו לזרום, גושים בחזה יכולים להעלם תוך זמן קצר וכך גם בצקות.
טכניקת בואן מעוררת את הניקוז הלימפתי. טכניקות עיסוי אחרות מעוררות וממריצות את הנוזל הלימפתי ואילו טכניקת בואן מאפשרת לגוף לשפר את ביצוע תהליך הניקוז הלימפתי. לדוגמא, עיסוי גוף יכול לעזור בתנועה הפריסטלטית של המעיים אבל הוא לא יכול ללמד את המערכת לשפר את התנועה הזו ואילו טכניקת בואן מאפשרת לגוף לשפר את התנועה הזו.
טכניקת בואן איננה תהליך לשחרור רגשי – אך יחד עם זאת הרבה מטופלים מציינים שאחת מהתוצאות הבולטות במהלך ולאחר הטיפול היא בהירות המחשבה שלהם והתמקדות עמוקה בקשיים הרגשיים המטרידים אותם. הרבה מטפלים מתחומים שונים מתמקדים, במודע, בקשר שבין החלק הפיזי לרגשי ומנסים לגעת בחלק הרגשי על ידי שחרור שרירים שבעצם מהווים "חומת מגן" שמאחוריה מסתתרות הרגשות. טכניקת בואן לעומת זאת אומרת שהתהליך הטוב ביותר לשחרור רגשי מושג על ידי גישה פחות מאיימת ויותר עדינה ומרגיעה.
טכניקת בואן איננה משהו דתי, או רוחני – בטכניקת בואן אין שום דבר רוחני. הכל מעשי ומבוסס על תנועות המבוצעות בעזרת האצבעות על גוף המטופל.     
 
אם כן מהי טכניקת בואן?
 טכניקת בואן הינה טכניקה המורכבת מתנועות "חיוביות" ו"שליליות", כאשר התנועות ה"חיוביות" מעוררות את תנועת האנרגיה ואילו התנועות ה"שליליות" חוסמות אותה. האזורים עליהם אנו רוצים לעבוד, "אזורי המטרה", מבודדים בעזרת סט של תנועות שליליות היוצרות מחסומים. בין שני המחסומים שיצרנו מבצעים את התנועות החיוביות היוצרות ויברציה בניהם. הויברציה נעה בין שני המחסומים הללו עד שהמתח הלא טבעי הקיים באזור נעלם. הויברציות שונות באזורים השונים בגוף.
תנועות בואן הן מאוד עדינות. אנו בוחרים בשרירים מסויימים והופכים אותם למטרה על ידי מגע עדין באצבעות ובאגודלים. בעזרת האגודלים או האצבעות אנו מזיזים בעדינות את העור מעל רום השריר ואז על ידי לחיצה עדינה לכיוון השני וכלפי מטה אנו "מאתגרים" את השריר ומבצעים את התנועה לכיוון המנוגד לכיוון מתיחת העור תוך לחץ עדין. תנועה זו לוחצת על השריר, לזמן קצר, ומשחררת אותו ובכך מאפשרת לו לחזור לצורתו המקורית.
במהלך ביצוע תנועות בואן כל הגוף מושפע, לפעמים בצורה מאוד מפתיעה.
הטיפול בטכניקת בואן מורכב מרצף של תנועות שבניהן מבצעים הפסקה שבה המטפל יוצא מחדר הטיפולים. השפעת רצפי תנועות אלה יכולה להיות מורגשת באופן מיידי, למשל שחרור כתף, או לאחר מס' ימים (הטיפול ממשיך להתרחש בגוף במהלך חמישה ימים מיום הטיפול). תום בואן הבין שיש עצבים תפוסים אשר גורמים לרוב הכאבים הכרוניים ולהגבלה לטווח בארוך, כמו למשל במצב של "כתף קפואה". כדי לשחרר מצב כזה, לדוגמא, במהלך הטיפול אנו מאפשרים לשריר הדלתואיד "להיזרק" בזמן שמותחים את הכתף כנגד החזה ובכך מאפשרים לעצבים להשתחרר. כמו כן יש גירוי על הדלתואיד הקידמי וזה מאזן את המפרק ומאפשר לו את השינוי המיוחל.
בטכניקת בואן ישנם שלושה הליכים הנקראים הליכי הבסיס אשר מבוצעים בטיפול הראשון ובמהלך הטיפולים הבאים כהכנה להליכים אחרים. לשלושת הליכים אלה, גם כשהם מבוצעים ללא הליכים נוספים, יש השפעה רבה.
 
לטכניקת בואן השפעה רבה וחשובה על מערכת העצבים האוטונומית. מערכת עצבים זו שולטת על התגובות הלא רצוניות של הגוף לסביבה החיצונית והפנימית והיא נחלקת לשניים – מערכת העצבים הסימפטטית והפרהסימפטטית.
המערכת הסימפטטית מגנה על הגוף בזמן סכנה. זוהי תגובתנו ל"הלחם או ברח" (fight or flight) המאופיינת במתח של קבוצות השרירים הגדולות, בהפרשה של אדרנלין, בעליה בלחץ הדם ובעליה בדופק ובקצב הנשימות. פעילויות לא קריטיות כמו פעילות מערכת העיכול, חידוש רקמות, איזון כימי, מדוכאות עד חלוף הסכנה.
הבעיה של החברה המערבית היא שכל הזמן ישנם גורמים מנטלים ופסיכולוגיים המעוררים תגובה של "הלחם או ברח" ואין סימן ברור לכך שהסכנה חלפה והגיע זמן להירגע. הרבה אנשים הנמצאים כל הזמן במצב של מגננה כזו שותים הרבה קפה כדי להיות ערניים ונוטלים תרופות הרגעה. כמובן שיש לזה מחיר. העצבים מגיעים לגבולות היכולת שלהם ואז הגוף לא יכול להמשיך ולתפקד לא מבחינה פיזית ולא מבחינה רגשית.
המערכת הפרהסימפטטית אחראית על השלווה והרוגע ועל פעילות האיברים הפנימיים בזמן רגיעה. זהו מצב של רגיעה, מדיטציה, פעילות רגועה של המעיים ומערכת העיכול ותחושה כללית של נינוחות. הרבה מטפלים מזהים את "גרגורי" הבטן כסימן לכך שהמטופל מגיב לטיפול ונמצא במנוחה מוחלטת.
טיפול בואן עושה זאת גם כן, הוא מעורר את מערכת העצבים הפרהסימפטטית אשר משפיעה על כל רקמות הגוף. הטיפול שומר על מערכת העצבים, מעורר זרימה של דם למפרקים וזרימה חופשית בכל הרקמות מה שלא משאיר מקום להתפתחות מחלות (לדוגמא, תאים סרטניים אינם יכולים לשגשג בסביבה עשירה בחמצן). זוהי כנראה סיבה חלקית לכך שגם שלושת הליכי הבסיס פותרים בעיות שונות. התגובות לטיפול שונות ישנם מטופלים המדווחים על תחושות כמו מנוחה עמוקה של השרירים והאיברים יחד עם עליה בקצב פעימות הלב, ישנם המדווחים על תחושות של חום, זרמים בגוף, עקצוצים מנוחה עמוקה של כל הגוף ועוד מגוון רחב של תגובות. הרבה מהמטופלים נרדמים במהלך הטיפול.
טכניקת בואן משנה בהדרגה את תבנית התגובה של המטופלים ללחץ.
 
טכניקת בואן מגבירה ומשלימה טיפול רפואי ולא מפריעה לו.
קבלת טיפול משלים אחר לאחר קבלת טיפול בואן עלול להחליש את האפקטיביות המתמשכת של בואן. יחד עם זאת טיפול בואן אינו מדכא את האפקטיביות של טכניקות טיפול אחרות.
טיפול בטכניקת בואן הינו עדין ואינו קשור לטיפול תרופתי או לסימפטומים ספציפיים ומכיוון שכך אין הגבלה לגיל בו ניתן לטפל, לנסיבות ולמצבים שונים.
 
 
 
     
 
לייבסיטי - בניית אתרים